Circus: het toppunt van ervarend leren

Circus: het toppunt van ervarend leren

Geplaatst in: Nieuws | 0

Tijd voor routine en de automatische piloot

Routine is waardevol, maar op de werkvloer is de automatische piloot op de lange termijn een bedreiging. Deze kent veel verschillende verschijningsvormen, maar kort gezegd komt het altijd op hetzelfde neer: de automatische piloot wordt niet ingeschakeld voordat het einde van een leerproces is bereikt. Mensen werken het prettigst als er een juiste balans is tussen routine en uitdaging; als er vertrouwen is, maar ook ontwikkeling. Het heeft dus nut om zicht te hebben op leerprocessen en de verschillende fases en uitwerkingen.


Routine: met ervaring, vertrouwen en bewezen methodes kwalitatief goed werk leveren.

Automatische piloot: met zoveel routine je werk doen dat dit ten koste gaat van werkplezier en motivatie.


 

Een plaats bij uitstek waarbij alles draait om leerprocessen is het circus. Extra interessant hierin is dat die automatische piloot die op de werkvloer moet worden vermeden in het circus precies het te bereiken doel is: pas zodra een truc op de automatische piloot kan worden uitgevoerd is deze geschikt voor een podiumact. Het hele leerproces wordt per definitie van begin tot eind doorlopen.

 


Inzicht: in een podiumact zitten geen trucs die uitdagend danwel ‘leuk’ zijn voor de artiest. De kans op fouten is dan te groot. De beste acts zijn voor een artiest net zo makkelijk als fietsen voor u.


 

Het circus: een laboratorium voor ervarend leren

Door de aard van het circus is er een enorm aanbod van toegankelijke trucs, ook voor mensen die niet atletisch zijn of een slechte motoriek hebben. Dit maakt van circus een fantastisch laboratorium voor ervarend leren: je kan ervaren hoe een bepaalde leerfase aanvoelt en wat het met je doet, zodat het theoretisch kader dat daarbij wordt uitgelegd direct kan worden gekoppeld aan de eigen ervaring. Ervarend leren is een uitstekende methode om de effectiviteit van trainingen te vergroten. En álles in het circus draait om ervarend leren.

 

Met adrenaline het leren in het geheugen griffen

Met circus is het heel eenvoudig om mensen uit hum comfort zone te halen, om ze vervolgens de middelen aan te reiken om daar weer in terug te komen. Het begint met continue fouten (mogen) maken. Dit is op zichzelf al leerzaam voor een hoop mensen. Maar, aangezien men van fouten leert vordert het leerproces tot het punt dat men zich weer vertrouwd voelt. Door mensen uit balans te brengen en zich vervolgens bewust te maken van wat er in zichzelf gebeurt wordt de boodschap diep in de eigen belevingswereld verankerd. En daarvoor heeft het circus nog een middel bij uitstek in de aanbieding: adrenaline.

Adrenaline is heel eenvoudig op een veilige manier op te wekken met circus, juist met ongetrainde personen. Iets leren doen dat je eerst niet durfde is een uiterst compact voorbeeld van een afgelegd leertraject. En: eentje die je onthoudt! Circus biedt de mogelijkheid om een dag over leren af te sluiten met een ervaring die alles van die dag samenvat en met adrenaline in je geheugen grift.

Niets blijft immers zo goed hangen als een intense ervaring…

 

Eljoh Sneep heeft 10 jaar geturnd, 11 jaar gejongleerd, 2 jaar lesgegeven in theatersport en 6 jaar in circus, heeft internationaal opgetreden als artiest en presentator, is ingenieur en veiligheidskundige, en is met zijn vrouw Nikki oprichter van circustheaterbureau Demiori en van circustalentgroep TwoB Twente.